TEST č. 3

 

 

 

 

 


1.       Definujte zložený pohyb a uveďte jeden príklad  z okolia.

2.       Z čoho vyplýva, že derivácia jednotkového vektora je kolmá na jednotkový vektor?

3.       Veľkosť uhlovej rýchlosti z počiatočnej hodnoty w0 lineárne klesala s časom tak, že v časovom okamihu t1 bola nulová. Určite znamienko uhlového zrýchlenia v okamihu t1. Svoju odpoveď matematicky zdôvodnite.

4.        Vyjadrite rýchlosť častice vzhľadom na neinerciálnu sústavu, ktorá vzhľadom na inerciálnu sústavu rotuje s nenulovou uhlovou rýchlosťou.

5.       Vyjadrite zrýchlenie  častice vzhľadom na neinerciálnu sústavu, ktorá vzhľadom na inerciálnu sústavu rotuje s nenulovou uhlovou rýchlosťou.

6.       Zo stredu platne, sa kotúľa gulička. Po akej dráhe sa pohybuje:

    a) vzhľadom na zem,    b) vzhľadom na kotúč.

7.       Zo stožiara plachetnice, ktorá sa plaví priamočiarym rovnomerným pohybom, padá na palubu skrutka. Aká je dráha skrutky. (Zvážte všetky možnosti vzťažnej sústavy.)

8.       Majú všetky body otáčajúceho sa kolesa železničného vagóna vzhľadom na zem rovnaké rýchlosti? Určite extrémne hodnoty.

9.       Kabína výťahu sa pohybovala smerom nahor najprv rovnomerne zrýchleným pohybom, potom rovnomerne a na koniec  so záporným konštantným zrýchlením. Aké bola napnutie lana v jednotlivých fázach pohybu?

10.    Dvaja cyklisti, tlstý a chudý,  vbiehajú do rovnakej zákruty rovnakou rýchlosťou. Naklonia sa rovnako? Svoju odpoveď matematicky zdôvodnite.

11.    Matematicky vyjadrite Coriolisove zrýchlenie a uveďte dva prejavy jeho pôsobenia.

12. Padá teleso presne po zvislici ? Svoju odpoveď zdôvodnite.

13. Určite trajektóriu pohybu  bomby zhodenej z lietadla  letiaceho v horizontálnej rovine. Svoju odpoveď zdôvodnite.

14. Aká zložka fyzikálnej veličiny spôsobuje zmenu smeru vektora rýchlosti? Ktorá veličina ja na ňu vždy kolmá?

15. Koľkokrát je väčšia uhlová rýchlosť hodinovej ručička ako uhlová rýchlosť rotácie Zeme pri dvanásťhodinovom klasickom ciferníku?

Ešte čosi!!

·       Je zaujímavé si všímať, akú časovú náročnosť ste k dosiahnutému výsledku potrebovali.

·       Ste ochotný(á) sa k nej reálne priznať?

·       Koľko správnych odpovedí ste dosiahli?

·       Skontrolujte si úspešnosť sám/sama.

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


POKRAČOVANIE - PRÍKLADY